tisdag 24 november 2009

störiga repliker som dyker upp lite för ofta i vardagen

Människor som är dåliga på (eller åtminstone anser sig som dåliga) på att laga mat brukar ofta säga något i stil med "Jag är så dålig på att laga mat att jag till och med misslyckas med att koka ägg". FAKTA; DET ÄR JU SKITSVÅRT ATT KOKA ÄGG! På hemkunskapen i åttan fick min grupp en gång prova att göra sufflé och enligt mig var det mycket enklare att tillaga en fluffigt perfekt sufflé än att få ett ägg att blir perfekt kokt (för mig har det många gånger slutat i katastrof (så att ägget inte går att skala och sådana jobbiga saker) så därför har mjukost på tub blivit en favorit för mig). Förlåt för parentesen i parentesen.

Den som knappt har krukväxter hemma - "Jag är så dålig på att sköta blommor att jag till och med har dödat en kaktus." (ofta följt av ett, inte så skojigt, fniss)

I Stockholm har jag hört/använt detta alldeles för många gånger - "Jag hatar att betala för sånt som i vanliga fall känns gratis" (när man måste betala en tia för att gå på muggen).

Den som aldrig kommer ihåg ett namn/Hittar vägen till rätt ställe - Jag är så dålig på ansikten (alt.namn)/Jag har så dåligt lokalsinne.

Inga kommentarer: