onsdag 23 september 2009

the sun always shines on tv

Såg ett program på teven för ett tag sedan om en japansk tjej som flyttat till Sverige. Hon sa de vanliga sakerna man brukar höra om Sverige. Att vi är ganska reserverade, blyga och kanske vi kan uppfattas som otrevliga om man är van vid ett annat socialt klimat. Hon tyckte också att det var konstigt att svenskarnas vanligaste öppningsfras var "Hur mår du?" eller "Hur är det?".

I Japan var det tydligen mycket vanligare att man frågade sina vänner "Har du ätit?" när man träffade dem. Efter jag hade denna konversation med min mormor för något år sedan så är jag helt övertygad om att hon var japan i sitt tidigare liv (om man nu tror på sånt dravel, men det är ju en helt annan diskussion) :

- Men vad moloken du verkar Amanda. Du har väl vänner på skolan?

- Haha, va? Kan man inte vara sur fast man har vänner? Eller?

- Ja, kanske. Men om du är mobbad så kommer du väl till mormor? Du kan prata om allt med mig!

- Mmm... men jag är inte mobbad, bara less. Tack ändå.

- Och du är väl mätt!?

- ...?

Inga kommentarer: