tisdag 29 september 2009

marvelous

Idag är ännu en såndär bra dag. Jag tror att jag fått tillbaka lusten att plugga (nåja, var väl en liten överdrift men). Det var riktigt roligt och intressant på muntlig framställning och uttal idag. Wandrille, våran lärare, är så där roligt farlig. Han går runt och spanar lite pillimariskt på alla innan han ställer en fråga. Jag tror att han gillar känslan att göra oss lite oroliga och nervösa.

Vi hade också ett fonetisk inslag idag och det var i princip omöjligt att lista ut hur man skulle uttala fraserna när de är skrivna med fonetiska tecken. Han sa åtminstone très bien efter att jag uttalat en mening. Alltid något.

Man skulle förresten redovisa en artikel på lektionen idag. Jag hade snabbt krafsat ner några rader om en flygolycka och kanske la till en och annan påhittad detalj för att fylla ut det jag skulle säga. Innan lektionen hade jag och några till i gruppen suttit och skojat om att läraren skulle inflika "nej så där stod det inte när jag läste tidningen i morse". Jag hann inte mer än säga rubriken på artikeln så säger han "Ouioui, jag var ju faktiskt i det området när det inträffade". Great, det var ju bara att solla bort detaljerna och prata på om ingenting. Men det gick väl bra. Gud vilket ordbajseri. Ciao, som Ebba von Sydow skulle ha sagt.

Inga kommentarer: