söndag 30 augusti 2009

je suis arriéré

Jag måste ju vara dum på riktigt eller är jag den enda i min ålder som inte förstår begreppen deklination, nominalfraser, modus och så vidare och så vidare!? Alla nickar och ser så förstående ut medan jag verkligen försöker förstå vad Claes Månsson-look-a-like- professorn säger.

"Jag tror säkert alla här har hört talas om Shabidabidilalou som levde under 1700-talets mitt." Alla nickar igenkännande (en del har dessutom ett litet äckligt leende på läpparna). Till en början nickade jag också men numera stirrar jag mest som om jag hade annat för mig.

Ännu bättre är det på lektionerna i muntlig framställning och uttal där läraren pratar så fort och alla skrattar när han tydligen är sådär käckt franskskojig. Jag förstod väl ungefär hälften av vad han sa. Tur att jag förstod vilken bok vi skulle läsa i alla fall. L'Étranger (Främlingen) av Albert Camus som jag åtminstone har hört talas om. Hurra!

Inga kommentarer: